Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


19 Januari 2009

TEMAN...


Yusuf bin Al-Husain r.a. telah berkata: "Aku telah bertanya kepada Zun-Nuun Al-Misri r.a. ketika aku akan berpisah darinya: "Siapakah yang sewajarnya aku jadikan sahabat dan selalu duduk bersamanya?"
.
Jawab Zun-Nuun: "Mestilah engkau bersahabat dengan orang yang apabila engkau melihatnya, engkau teringat akan Allah 'Azza wa Jalla, dan kehebatannya meresap ke dalam sanubarimu/batinmu. Dan apabila engkau mendengar ucapannya / mantiqnya / kalamnya maka amal engkau akan menjadi bertambah. Dan bila engkau memandang amalnya maka engkau menjadi seorang yang zahid/zuhud terhadap dunia ini. Dan selagi engkau berada di sampingnya, selagi itulah engkau tidak menderhakai Allah SWT. Dia memberikan mau'idzoh / nasihat kepadamu menerusi lidah fi'ilnya / perbuatannya dan tidak hanya dia menasihatimu menerusi lidahnya sahaja."
.

Tiada ulasan: