Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


13 Januari 2009

SESEJUK AIR MATA IBU...


Suatu ketika, ada seorang anak lelaki yang bertanya kepada ibunya: "Ibu, mengapa ibu menangis ?" Ibunya menjawab, "Sebab aku wanita." "Saya tidak mengerti," kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tidak akan mengerti......" Kemudian, anak itu bertanya kepada ayahnya. "Ayah,mengapa ibu menangis ?" Sang ayah menjawab, "Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan." Hanya itu jawapan yang dapat diberikan oleh ayahnya.
.
Lama kemudian, si anak itu menjadi remaja dan tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis. Pada suatu malam, ia bermimpi dan mendapat petunjuk daripada Allah SWT mengapa wanita mudah sekali menangis. Saat Allah SWT menciptakan wanita, Dia membuat menjadi sangat penting. Allah SWT ciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya. Walaupun, bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tidur. Allah SWT berikan wanita kekuatan untuk melahirkan zuriat dari rahimnya.
.
Sering kali pula menerima cercaan dari anaknya sendiri......Allah SWT berikan ketabahan yang membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah di saat semua orang berputus asa. Pada wanita, Allah SWT berikan kesabaran, untuk merawat keluarganya walau letih, sakit, lelah dan tanpa berkeluh-kesah. Allah SWT berikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya, dalam situasi apa pun. Biarpun anak-anaknya kerap melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini memberikan kehangatan kepada anak-anaknya yang ingin tidur. Sentuhan lembutnya memberi keselesaan dan ketenangan.
.
Allah SWT berikan wanita kekuatan untuk membantu suaminya, melalui masa getir dan menjadi pelindung baginya. Bukankah tulang rusuk suami yang melindungi setiap hati dan jantung wanita? Allah SWT kurniakan kepadanya kebijaksanaan untuk membolehkan wanita menilai tentang peranan kepada suaminya. Seringkali pula kebijaksanaan itu menguji kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap saling melengkapi dan menyayangi.
.
Dan akhirnya, Allah SWT berikannya airmata agar dapat mencurahkan perasaannya... Inilah yang khusus Allah SWT berikan kepada wanita, agar dapat digunakan di mana ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, airmata! Ini airmata kehidupan...

Tiada ulasan: