Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


10 Januari 2009

AKIBAT MENINGGALKAN SOLAT...


Peristiwa di bawah ini adalah kisah benar yang terjadi di Pemakaman Umum Baqi di Madinah Al-Munawarah pada bulan Safar 1420H dan disaksikan oleh ramai orang (gambar di atas tiada kaitan dengan peristiwa ini):
.
Selama beberapa hari di bulan Safar yang lalu, penduduk Arab Saudi khususnya di Madinah dan Makkah dikejutkan dengan berita yang sangat menakutkan. Peristiwa ini terjadi saat petugas pemakaman memasukkan jenazah ke liang kubur. Begitu jasad si mayat ditaruh di tanah serta merta datang seekor ular yang sangat besar dan langsung melilit-lilit tubuh si mayat dengan mulut terbuka lebar dan lidahnya yang bercabang menjulur serta kedua taringnya yang tajam siap melalap kepala si mayat.
.
Menyaksikan pemandangan seperti itu spontan para pelayat yang ada di sekitar tempat kejadian ada ketakutan dan ada yang bergumam: "Dosa apa yang telah dilakukan orang ini (si mayat) selama hidupnya?" Dan ada seorang lagi yang menalifon seorang sheikh di Makkah (Sheikh Muhamad Maqboul Al-Subhy) untuk melaporkan kejadian diatas. Dan menurut Sheikh Muhamad Maqboul Al Subhy, peristiwa di atas adalah gambaran balasan bagi orang yang meninggalkan solat 5 waktu.
.
Beliau juga menambah: "Sesungguhnya manusia (kita semua) baru merasakan takut dan ingin bertaubat saat Allah menampakkan sedikit contoh nyata dari siksanya. Kejadian tersebut di atas juga merupakan suatu bukti kebenaran sabda Rasulullah SAW. Beliau bersabda yang intinya: "Allah telah menyediakan ular (namanya Syuja'akra') khusus untuk menelan orang yang meninggalkan solat 5 waktu di kala hidupnya. Ular tersebut akan menelannya sejak mayat orang tersebut ditaruh dalam kubur sampai datangnya hari kiamat dan lagi orang itu akan kekal di neraka Jahanam.
.
Dalam hadis lain Rasulullah SAW juga bersabda: "Perjanjian antara kita dengan Allah adalah solat, barang siapa yang meninggalkannya berarti ia telah betul-betul kafir". Rasulullah SAW juga pernah bersabda: "Barang siapa sengaja meninggalkan solat lima waktu maka tiada baginya cahaya pelita di dalam kuburnya."
.
(Judul Asli - 'ukubat Tarok Al-Sholat Nara; Sumber - Sheikh Ali Al Umry di Makkah Al-Mukaramah; Penerjemah - Sdr Saifudin Maksum)
.

Tiada ulasan: