Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


24 April 2009

TUMPAHKANLAH AIRMATAMU...


Sabda Rasulullah SAW: “Andai kalian mengetahui apa yang aku ketahui, nescaya kalian akan sedikit tertawa dan banyak menangis.” (HR Bukhari dan Muslim)

Indahnya hidup dengan celupan iman. Saat itulah terasa bahawa dunia bukan segala-galanya. Ada yang jauh lebih besar dari apa yang ada di depan mata. Semuanya teramat kecil dibandingkan dengan balasan dan siksaan Allah SWT.

Dosa tak akan dipikul oleh orang lain
Siapa pun kita, janganlah sekali-kali berfikir bahawa dosa-dosa yang telah kita lakukan akan dipikul oleh orang lain. Siapa pun sama ada pemimpin, guru atau hartawan. Semua kebaikan dan keburukan akan kembali kepada pelakunya. Maha Benar Allah dengan firmanNya: "Dan tidaklah seorang membuat dosa melainkan kemudharatannya kembali kepada dirinya sendiri; dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kamu kembali, dan akan diberitakanNya kepadamu apa yang kamu perselisihkan.” (QS Al-An’am:164).

Lalu, pernahkah kita menghitung-hitung dosa yang telah kita lakukan. Berapa banyak dan besar dosa-dosa itu. Jangan-jangan, jumlahnya terlalu besar dibandingkan dengan nikmat Allah yang kita terima. Masihkah kita merasa aman dengan mutu diri seperti itu? Belumkah kita sedar tidak ada jaminan bahawa esok kita masih bernyawa atau masih mampu beramal?

Diri terasa amat hina di hadapan Yang Maha Agung
Di antara keindahan iman adalah anugerah pemahaman bahawa kita begitu hina di hadapan Allah SWT. Saat itulah seorang hamba menemui jati dirinya yang sebenar. Ia datang ke dunia ini tanpa membawa apa-apa dan akan kembali dengan hanya selembar kain putih penutup badan. Itu pun kerana jasa baik orang lain. Apa yang kita dapatkan pun tidak lebih dari anugerah Allah SWT semata-mata. Kita berilmu kerana ibubapa menyekolahkan kita. Seperti itulah sunnatullah yang menjadi kelaziman bagi setiap orang tua. Kekayaan yang kita peroleh mungkin hanya berasal dari warisan orang tua atau kerana berkah yang telah Allah kurniakan kepada kita. Nyatalah kita sebenarnya begitu faqir di hadapan Allah SWT. Firman Allah: “Hai manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah; dan Allah Dialah yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) lagi Maha Terpuji. Jika Dia menghendaki, niscaya Dia musnahkan kamu dan mendatangkan makhluk yang baru (untuk menggantikan kamu). Dan yang demikian itu sekali-kali tidak sulit bagi Allah.” (QS Faathir:15~17)

Syurga mungkin tak menerima amal yang sedikit
Mungkin kita, sebagai seorang Muslim, pernah berangan-angan bahawa sudah menjadi kemestian bahawa Allah SWT akan memasukkan kita ke dalam syurgaNya. Fikiran itu tercetus kerana merasa diri kita telah begitu banyak beramal. Siang malam, tak henti-hentinya kita menunaikan ibadah. Namun, jika dibandingkan dengan generasi sahabat Rasulullah SAW, kita akan melihat pemandangan lain. Para sahabat Rasulullah SAW sekalipun pun tidak pernah merasa aman, sentiasa bimbang kalau-kalau mereka akan dihumban ke neraka. Seperti itulah dasar pijakan mereka ketika ada arahan baru yang diperintahkan Rasulullah. Begitulah juga ketika turun perintah untuk berhijrah. Dalam benak masing-masing terbayang sanak keluarga yang akan ditinggalkan, harta yang pasti akan dirampas, namun dengan satu harapan - Allah SWT pasti akan memberikan balasan yang terbaik. Dan itu adalah pilihan yang tak boleh disia-siakan.
.
Begitu pun ketika secara tidak disengajakan, Allah SWT mempertemukan mereka dengan pasukan yang tiga kali lebih banyak lalu bersabung nyawa dalam perang Badar bagi memenangkan Islam. Tambahan pula, semua itu mereka tempuh demi meraih syurga. Begitulah Allah menggambarkan mereka melalui firmanNya: “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (dugaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam dugaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (QS Al-Baqarah:214)

Azab Allah itu teramat pedih
Apa yang mampu kita bayangkan ketika semua manusia berkumpul dalam tempat luas yang tak seorang pun punya hak istimewa kecuali dengan izin Allah? Jangankan hak istimewa, pakaian pun tak ada. Yang jelas dalam benak manusia saat itu cuma pada dua pilihan: Syurga atau Neraka. Di dua tempat itulah penghujung nasib seorang manusia. Firman Allah SWT: “Pada hari ketika manusia lari dari saudaranya, dari ibu dan bapaknya, dari isteri dan anak-anaknya. Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya.” (QS 'Abasa:34-37)

Mulailah bayang-bayang pedihnya siksaan neraka tergambar jelas. Kematian di dunia cuma sekali. Sementara di neraka, orang tidak pernah mati. Selamanya merasakan pedihnya siksaan, selamanya dan selamanya dan selamanya... Rasulullah SAW pernah menggambarkan satu contoh siksaan yang paling ringan: “Sesungguhnya seringan-ringan siksa penghuni neraka pada hari kiamat ialah seseorang yang di bawah kedua tumitnya diletakkan dua bara api yang dapat mendidihkan otaknya. Sedangkan ia berpendapat bahawa tidak ada seorang pun yang lebih berat siksaannya daripada itu, padahal itu adalah siksaan yang paling ringan bagi penghuni neraka.” (HR Bukhari dan Muslim)

Belumkah tiba saatnya kita menangis di hadapan Allah SWT. Atau jangan-jangan, hati kita sudah teramat keras atau sudah tertutup untuk tersentuh dengan kekuasaan Allah SWT yang jelas di hadapan kita. Imam Ghazali pernah memberi nasihat, "jika seorang hamba Allah tidak lagi mudah menangis kerana takut dengan kekuasaan Allah, justeru menangislah kerana ketidakmampuan itu."
.

Tiada ulasan: