Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


16 April 2009

MUHASABAH DIRIMU...



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Jika engkau mahu menyebut cacat cela orang lain, maka lihatlah terlebih dulu cacat cela dirimu sendiri." (HR Ar-Rafi'i).

Setiap manusia ada titik-titik kelemahan dan cacat cela pada diri sendiri. Oleh itu, untuk menjadi seorang Muslim yang adil, maka tidak patutlah kita menyebarkan cacat cela dan kelemahan orang lain tapi melupakan cacat cela dirinya sendiri.

Dalam sebarang pertelingkahan dan perbalahan, manusia selalu condong kepada memperbesar-besarkan cacat cela atau kesalahan orang lain dan meletakkan dirinya sebagai seorang yang bersih, baik, tidak salah atau jujur. Begitu juga dalam kebiasaan mengumpat dan mengeji, manusia selalu lupa kepada kecacatan diri sendiri tapi sebaliknya hanya melihat keburukan yang kemudian sengaja diperbesar-besarkan.

Rasulullah SAW memberi satu garis panduan yang adil dan jelas iaitu apabila kita ingin untuk mengkritik, mengumpat dan menyalahkan orang lain, maka hendaklah lebih dulu kita mengambil cermin untuk melihat cacat cela diri sendiri.

Menurut ahli jiwa, kecenderungan mengumpat dan menyebut cacat cela orang lain itu didorong oleh perasaan dendam kesumat, perasaan benci dan hasad dengki yang terpendam sekian lama di dalam jiwa seseorang. Perasaan itu mungkin tercetus oleh perasaan rendah diri.

Walau bagaimanapun, hadis ini tidak bertujuan melarang orang membuat kritikan membina dan jujur terhadap mana-mana tindakan yang dianggap menyinggung kepentingan umum kerana menjadi kewajipan setiap Muslim menghapus penyelewengan.

Apa yang dilarang di sini ialah kritikan dan serangan menyentuh kehormatan, maruah dan cacat cela sehingga boleh mendatangkan keburukan kepada orang itu seperti dibenci atau dipulaukan orang ramai.
.

Tiada ulasan: