Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


21 Februari 2009

AS-SYAFIE: KEPENTINGAN ILMU


Imam Syafie nama lengkapnya ialah Muhammad bin Idris As-Syafie, juga sangat dihormati oleh para Imam lainnya. Antaranya Imam Ahmad bin Hanbal, berkata: "Tidak pernah aku mengerjakan solat selama empat puluh tahun, kecuali aku selalu mengiringkan solatku itu dengan doa untuk Syafie."

Di suatu hari, Abdul Malik Al-Maimuni berbincang dengan Imam Ahmad bin Hanbal, dan pembicaraan itu menyinggung diri Imam Syafie. Al-Maimuni mengatakan: "Jelas aku lihat Ahmad memuliakannya dan berkata: "Aku pernah membaca sebuah hadis Nabi SAW, bahawa Allah membangkitkan bagi ummat ini setiap seratus tahun, seorang lelaki yang menghidupkan urusan agamanya." Imam Syafie sangat tidak menyukai kata-kata ataupun ucapan yang tidak baik terhadap sesama manusia.

Pernah di suatu hari ada seorang mengeluarkan kata-kata kotor terhadap seorang alim, maka Imam Syafie menegur orang itu: "Bersihkanlah pendengaranmu dari mendengar perkataan yang keji, sebagaimana engkau membersihkan lidahmu dari mengeluarkan kata-kata yang keji dan kotor. Seseorang yang hodoh dan keji selalu menumpahkan kekejiannya itu untuk mengisi kebersihanmu, jika engkau jawab dengan kekejian pula, engkau akan berbuat keji sebagaimana perbuatan orang yang keji itu."

Imam Syafie senang menyelesaikan berbagai masalah agama yang diajukan orang kepadanya. Sehingga beratus-ratus masalah agama dapat diselesaikan Imam Syafie dalam masa semalaman, untuk maslahat Ummat Islam sehingga pernah Imam Ahmad bin Hanbal mengatakan kepada anaknya berkenaan Imam Syafie: "Gerak dan diamnya, perkataannya, zikir dan fikirannya, semuanya untuk Allah SWT. Qiamnya itu taat, tidurnya itu sedekah, zikirnya itu tasbih, diamnya dan ilmunya itu obat bagi ummat manusia."

Mutiara kata dari Imam Syafie berkenaan Ilmu, beliau berkata: "Engkau tidak akan memperoleh Ilmu kecuali dengan enam hal, yaitu dengan kecerdasan, semangat keras, rajin dan tabah, biaya yang cukup, bersahabat dengan guru. Tetapi ingatlah! Orang yang diberikan darjat yang mulia kerana Ilmunya tak mungkin diberi harta yang melimpah kerana Ilmu dan Harta tak mungkin berjalan bersama. Sudah ditakdirkan, bahawa orang yang akan dinaikkan darjatnya, pastilah diuji dengan kemelaratan. Buktinya, banyak orang pandai yang hidupnya melarat dan banyak orang bodoh yang hidupnya serba cukup. Orang yang diberi rezeki dengan mudah, pahalanya sedikit, tidak terpuji dan tidak mendapatkan taufiq." Beliau melanjutkan: "Berjaga malam untuk menekuni Ilmu, lebih nikmat bagiku daripada lagu merdu dan bau wewangian. Goresan penaku di tengah lembaran kertas, terasa lebih indah daripada khayalan."
.

Tiada ulasan: