Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


30 September 2009

UMAT YANG MENJADI KHADAM KEPADA MUSUH


Sabda junjungan Rasulullah SAW: "Umat-umat yang lain akan meratah, memusuhi dan menyerang kamu sebagaimana orang-orang yang meratah makanan yang terhidang di dalam hidangan mereka." Para sahabat bertanya: "Adakah ketika itu bilangan kami sedikit wahai Rasulullah?" Jawab Rasulullah: "Tidak, bahkan bilangan kamu pada masa itu ramai, tetapi kamu pada masa itu umpama bunyi air banjir. Allah mencabut perasaan gerun terhadap kamu dari dalam hati musuh-musuh kamu dan kemudian Allah memasukkan wahan ke dalam hati kamu." Para sahabat bertanya: "Apa itu wahan wahai ya Rasulullah?" Jawab Rasulullah: "Cintakan dunia dan takut mati."

Apa yang diberitahu oleh Rasulullah SAW benar-benar berlaku pada hari ini apabila satu persatu penghinaan menimpa umat Islam sama ada mereka dibunuh, dijajah, diserang dan dizalimi. Keadaan ini berlaku pada masa jamaah umat Islam sangat ramai melebihi satu billion orang di seluruh dunia.

Walaupun begitu, mengapa mereka tetap mendapat penghinaan daripada Allah Taala? Kenapakah dengan sumber kekayaan yang melimpah ruah yang dikurniakan oleh Allah Taala di bumi negara umat Islam daripada sumber galian, tanah yang subur dan rakyat yang ramai tiba-tiba semua itu menjadi sasaran kepada musuh-musuh Islam untuk menghancurkan umat Islam? Sepatutnya ia digunakan oleh umat Islam sendiri untuk membina kekuatan dan kemuliaan. Sebaliknya banyak tanah yang umat Islam dijajah oleh musuh-musuh Islam dan umat Islam mengalami kezaliman seperti di Bosnia, Kosovo, Palestin, Iraq dan lain-lain lagi dengan dikuasai oleh penjajah dan kuasa besar dunia seperti Amerika, Rusia, China, India, Israel dan lain-lain.

Punca sebenar kelemahan umat Islam dapat dilihat melalui susur galur sejarah umat Islam. Umat Islam tidak pernah menerima penghinaan yang sebegini rupa sejak zaman Rasulullah SAW sehingga zaman Khalifah Uthmaniyyah pada tahun 1924 Masehi. Walaupun di dalam tempoh tersebut ada juga tanah air umat Islam diserang oleh musuh dan juga orang-orang Islam yang dizalimi namun ianya tidak lama kerana masih ada tindakan daripada umat Islam yang menunjukkan umat Islam masih ada maruah dan harga diri mereka sendiri. Pada masa itu lagi kerajaan Islam yang menegakkan hukum Allah dan syariat Allah Taala.

Walau pun ada juga raja yang zalim tetapi kezaliman tersebut tidak sampai kepada peringkat meninggalkan hukum Allah Taala, kezaliman tersebut hanya berlaku ke atas diri mereka sendiri. Apa yang berlaku selepas gugurnya khalifah Uthmaniyyah ialah hukum Allah Taala telah ditinggalkan, yang mengundang hukumnya daripada Allah Taala apabila tanah air umat Islam dikuasai oleh musuh-musuh Islam. Tanah air umat Islam dibahagikan-bahagikan sesama kuasa-kuasa kepada seumpama bahagian kuih dan makanan sesama mereka. Tanah air umat Islam dipecah perintah oleh musuh-musuh Islam sehingga tidak memberi peluang untuk bersatu. Umat Islam meninggalkan perintah Allah Taala di dalam firmannya: "Berpegang bahulah kamu dengan Allah (Islam) dan jangan kamu berpecah belah".

Namun yang berlaku ialah masing-masing berpegang dengan fahaman kebangsaan dan semangat kenegerian di antara satu sama lain dan tidak berlaku tolong menolong sesama umat Islam. Keadaan bertambah buruk apabila pemimpin-pemimpin yang menguasai mereka tidak bertanggungjawab untuk melaksanakan hukum Allah Taala. Rakyat tidak sedar bahawa tidak akan ada keadilan dan kejujuran tanpa Islam, tanpa hukum Allah. Buktinya apabila Amerika dan sekutu-sekutunya menyerang Iraq, kebanyakan pemimpin-pemimpin negara Islam diam seribu bahasa. Mereka yang berbangga dengan kemajuan dan kekuatan dahulunya, kini membisu di hadapan keganasan Amerika dan kekejaman sekutu-sekutu mereka membunuh dan mencederakan umat Islam di Iraq.

Sebenarnya sesetengah pemimpin negara umat Islam hari ini tidak lebih daripada menjadi khadam kepada Amerika dan kuasa-kuasa besar dunia. Buktinya kita melihat mereka membenarkan negara mereka menjadi pengkalan tentera musuh-musuh Islam untuk membunuh umat Islam. Negara-negara umat Islam seperti Arab Saudi, Qatar, Bahrain, Kuwait dan lain-lain menyediakan tapak kepada tentera-tentera Amerika. Mereka ini berlagak menjadi pahlawan Islam apabila bercakap berkenaan dengan Islam malah lebih daripada ulama-ulama Islam sendiri. Percakapan mereka tentang Islam yang mengkagumkan itu hanyalah lakonan semata-mata untuk berselindung daripada pengetahuan rakyat bahawa mereka asalnya adalah khadam kepada musuh-musuh Islam.

Umat Islam perlu insaf dan kembali semula kepada apa yang sebenarnya memberi kemuliaan dan kekuatan kepada umat Islam iaitu Al-Quran serta suri teladan kehidupan Islam di zaman Rasulullah SAW. Tidak ada cara lain selain daripada kembali beramal dengan Islam, agama Allah Taala yang diajar oleh Rasulullah SAW. Ingatlah firman Allah SWT: "... Hari ini telah Aku sempurnakan untukmu agamamu, dan telah Aku cukupkan nikmatKu kepadamu dan Aku telah redha Islam sebagai agamamu…..” (QS Al-Maidah:3)
.

Tiada ulasan: