Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


11 November 2009

SYAHID SELEPAS MEMELUK ISLAM


Suatu ketika, tatkala Rasulullah SAW sedang bersiap sedia di medan perang Uhud, tiba-tiba terjadi hal yang tidak diduga. Seorang lelaki yang bernama Amar bin Thabit telah datang menemui Baginda SAW. Rupanya dia ingin memeluk Islam dan akan ikut perang bersama Rasulullah SAW.

Amar ini berasal dari Bani Asyahali. Sekalian kaumnya ketika itu telah memeluk Islam setelah tokoh yang terkenal, Saad bin Muaz, memeluk Islam. Tetapi Amar ini enggan mengikut kaumnya yang ramai itu. Keangkuhan jahiliyyah menonjol dalam jiwanya, walaupun dia orang baik dalam pergaulan. Waktu kaumnya menyerunya kepada Islam, beliau menjawab: "Kalau aku tahu kebenaran yang aku kemukakan itu sudah pasti aku tidak akan mengikutnya."

Demikian angkuhnya Amar. Kaum Muslimin di Madinah pun mengetahui bagaimana keanehan Amar di tengah-tengah kaumnya yang sudah memeluk Islam. Ia hidup terasing, hatinya sudah tertutup untuk menerima cahaya Islam yang terang benderang.

Kini dalam saat orang bersiap-siap untuk ke medan perang, dia segera menemui Rasulullah SAW, menyatakan dirinya akan memeluk Islam malah akan ikut berperang bersama angkatan perang di bawah pimpinan Rasulullah SAW. Pedangnya yang tajam turut dibawanya.
.
Rasulullah SAW menyambut kedatangan Amar dengan sangat gembira, tambah pula beliau rela ikut serta bersama Nabi Muhammad SAW. Tetapi orang ramai tidak mengetahui peristiwa aneh ini, kerana masing-masing sibuk menyiapkan bekalan peperangan. Di kalangan kaumnya juga tidak ramai mengetahui keIslamannya.

Dalam perang Uhud yang hebat itu Amar memperlihatkan keberaniannya yang luar biasa. Malah berkali-kali pedang musuh mengenai dirinya, tidak dipedulikannya. Bahkan dia terus maju sampai akhirnya dia jatuh pengsan. "Untuk apa ikut ke mari, ya Amar?", demikian tanya orang yang hairan melihatnya, sebab mereka menyangkakan beliau masih musyrik. Mereka kira Amar ini masih belum Islam lalu mengikut sahaja.

Dalam keadaan antara hidup dan mati itu Amar lalu berkata: "Aku sudah beriman kepada Allah SWT dan RasulNya, lalu aku siapkan pedangku dan maju ke medan perang. Allah SWT akan memberikan syahidah kepadaku dalam waktu yang tidak lama lagi." Amar meninggal. Rohnya mengadap ke hadrat Illahi sebagai pahlawan syahid.

Waktu hal ini diketahui Rasulullah SAW, maka Baginda SAW pun bersabda: "Amar itu nanti akan berada dalam syurga." Dan kaum Muslimin pun mengetahui akhir hayat Amar dengan penuh takjub, sebab ianya di luar dugaan mereka. Malah Abu Hurairah r.a. sahabat yang banyak mengetahui hadis Rasulullah SAW berkata kepada kaum Muslimin: "Cuba kamu kemukakan kepadaku seorang yang masuk syurga sedang dia tidak pernah bersyarat sekalipun juga terhadap Allah SWT." "Jika kamu tidak tahu orangnya," kata Abu Hurairah r.a. lagi, lalu ia pun menyambung, ujarnya, "Maka baiklah aku beritahukan, itulah dia Amar bin Thabit."

Demikianlah kisah seorang yang ajaib, masuk syurga demikian indahnya. Ia tidak pernah solat, puasa dan lain-lainnya seperti para sahabat yang lain, sebab dia belum memeluk Islam. Tiba-tiba melihat persiapan yang hebat itu, hatinya tergerak memeluk Islam sehingga ia menemui Rasulullah SAW.

Ia menjadi Muslim, lalu maju ke medan perang sebagai mujahid yang berani. Akhirnya beliau tewas dengan mendapat syahadah iaitu pengakuan sebagai orang yang syahid, mati membela agama Allah SWT di medan perang. Maka syurgalah tempat baginya. Rasulullah SAW menjamin syurga bagi orang seperti Amar ini.

Wallahua'lam.
.

Tiada ulasan: