Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


04 November 2009

RASULULLAH S.A.W. DAN 8 DIRHAM


Suatu hari, Nabi Muhammad SAW keluar membeli keperluan. Dengan berbekalkan wang 8 dirham, Baginda hendak membeli pakaian dan peralatan rumah tangga. Sebelum tiba di pasar, beliau berjumpa dengan seorang wanita yang sedang menangis. Rasulullah SAW lalu bertanya kenapa ia menangis.

Perempuan itu mengatakan bahawa dia adalah seorang hamba sahaya yang telah kehilangan wang sebanyak 2 dirham. Ia menangis kerana takut didera oleh majikannya. Lalu Rasulullah SAW mengeluarkan 2 dirham dari saku Baginda untuk menghibur perempuan malang tersebut. Kini tinggal 6 dirham. Baginda lalu meneruskan perjalanannya untuk membeli pakaian.
.
Akan tetapi baru beberapa langkah pulang dari pasar, seorang tua lagi miskin setengah berteriak berkata: "Barang siapa yang memberiku pakaian, Allah SWT akan mendandaninya kelak." Rasulullah SAW memeriksa laki-laki tersebut. Pakaiannya lusuh, tidak sesuai lagi untuk dipakai. Pakaian yang baru Baginda beli dilepaskan dan diberikan kepada orang tua itu. Nabi Muhammad SAW tak jadi memakai baju baru.

Dengan langkah ringan Nabi Muhammad SAW hendak segera pulang. Tetapi berlaku lagi satu peristiwa yang menguji kesabaran. Kali ini Nabi Muhammad SAW berjumpa dengan perempuan yang diberi dua dirham tadi mengadukan bahawa dia takut untuk pulang. Dia khuatir akan dihukum oleh majikannya kerana terlambat. Biasanya hukuman berbentuk fizikal sudah sangat biasa diterima oleh hamba-hamba sahaya. Sedangkan Rasulullah SAW diutus ke dunia untuk membela rakyat jelata. Dengan senang hati Rasulullah SAW menghantarkan perempuan tersebut ke rumah majikannya.

Sesampainya di rumah, Rasulullah SAW mengucapkan salam. Sekali, dua kali, belum ada jawapan. Hanya salam yang ketiga dijawab oleh penghuni rumah. Nampaknya semua penghuni rumah tersebut adalah perempuan. Ketika ditanya kenapa salam Baginda SAW tidak dijawab, pemilik rumah itu mengatakan mereka sengaja melakukannya dengan maksud didoakan oleh Rasulullah SAW dengan salam tiga kali.

Seterusnya Rasulullah SAW menyampaikan maksud kedatangannya. Baginda menghantar hamba sahaya tersebut kerana takut mendapat hukuman. Rasulullah SAW kemudian berkata: "Jika perempuan budak ini salah dan perlu dihukum, biarlah aku yang menerima hukumannya." Mendengar ucapan Rasulullah SAW itu, penghuni rumah terkesima. Mereka merasa mendapat pelajaran yang sangat berharga dari Rasulullah SAW, lalu mereka berkata: "Budak belian ini merdeka kerana Allah SWT!."

Betapa bahagianya Rasulullah SAW mendengar kata-kata tersebut. Baginda sangat bersyukur kerana dengan wang 8 dirham tersebut, terdapat keuntungan ribuan dirham, yakni harga budak itu sendiri. Rasulullah SAW berkata: "Tiadalah aku melihat lapan dirham demikian besar berkatnya dari pada lapan dirham yang ini. Allah SWT telah memberi ketenteraman bagi orang yang ketakutan, memberi pakaian orang yang telanjang, dan membebaskan seorang budak belian."

Rahmat dan kasih sayang, bantuan dan pertolongan kepada masyarakat bawahan akhirnya mendatangkan kesejahteraan dan kemajuan. Allah SWT berfirman dalam sebuah hadis Qudsi: "Bahawasanya Allah menolong hambaNya, selama ia menolong saudaranya."

Wallahua'lam.
.

Tiada ulasan: