Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


27 April 2010

BERHALA DI RUMAH...


Dari Aisyah r.a.: "Sewaktu Rasulullah SAW kembali dari perjalanannya, Baginda menutup rumahku dengan tabir yang nipis yang mana di sebalik tabir itu ada beberapa patung. Setelah Rasulullah melihatnya, lalu dimusnahkan dan muka Baginda berubah, lalu bersabda: "Wahai Aisyah, seksaan yang sangat dahsyat terhadap manusia pada hari kiamat iaitu mereka yang mencipta sesuatu yang menyerupai makhluk Allah." (HR Bukhari & Muslim)

Mengukir patung sama ada berbentuk manusia atau binatang adalah sangat dilarang oleh Islam dan orang yang melakukannya akan diazab pada hari akhirat kelak.

Patung yang dicipta dengan tujuan hiasan, jualan dan sebagainya adalah diharamkan dalam Islam kerana benda itu menjadi sembahan dan pujaan orang kafir.

Menyimpan patung sebagai hiasan dalam rumah juga adalah dilarang kerana ia hampir kepada syirik dan mempunyai persamaan dengan orang kafir yang menyimpan patung (berhala) dalam rumah mereka untuk disembah.

Rasulullah pernah bersabda: "Sesungguhnya malaikat tidak akan memasuki rumah yang terdapat patung dalamnya." (HR Bukhari & Muslim)

Wallahua'lam.

Tiada ulasan: