Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


14 Disember 2008

KEIKHLASAN HATI...


1. Berbaktilah kepada kedua ibu bapa anda kerana tidak lama mereka akan meninggalkan anda. Dan hormatilah keduanya dengan ketinggian budi. Ramai menyesal kerana tidak sempat berbuat baik ketika keduanya masih hidup.
.
2. Bagi orang pemurah dan ikhlas, satu kesenangan baginya menolong orang lain. Tetapi bagi orang bakhil, kesenangannya apabila tidak ada orang meminta kepadanya.
.
3. Orang bersifat ikhlas dia sentiasa tahu, bagaimana juga kejadiannya kebenaran tetap menang disebabkan kebatilan menunggu ajalnya kerana alam ini tidak mahukan kekotoran.
.
4. Perjuangan yang tidak mengenal erti susah, tak mengenal erti sakit dan senang dapat memuliakan diri seseorang. Gagal dalam kemuliaan lebih baik daripada menang dalam kehinaan. Hidup ertinya berjuang, takut berjuang bererti bukan hidup. Dunia adalah medan perjuangan yang manakah manusia sejati dan yang palsu. Hanya yang ikhlas dan tabah akan mendapat kemenangan.
.

Tiada ulasan: