Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


05 Disember 2008

KATA-KATA NASIHAT DARI KHULAFA AR-RASYIDIN


Saidina Abu Bakar As-Siddiq (r.a.) : “Orang yang cerdas ialah orang yang takwa. Orang yang dungu ialah orang yang derhaka. Orang yang dusta ialah orang yang khianat. Orang yang benar ialah orang yang dapat dipercayai.”

Saidina Umar Al-Khattab (r.a.) : “Kami adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam. Maka sekalipun kita mencari kemuliaan selain dengan apa yang Allah muliakan kepada kita, maka Allah akan menghinakan kita.”

Saidina Usman Al-Affan (r.a.) : Tatkala pemberontak memukulnya, beliau berkata, “Tidak ada Tuhan selain Engkau, sesungguhnya aku adalah di antara orang-orang yang menganiaya diriku sendiri. Ya Allah, ya Tuhan, aku mohon bantuanMu atas mereka dan aku minta pertolongan padaMu atas segala urusanku. Aku mohon padaMu supaya sabar menerima cobaan yang menimpa diriku ini.”

Saidina Ali bin Abi Talib (k.w.j) : Pesanan Saidina Ali kepada Gabenor Mesir, “Jangan sesekali kamu memusuhi Tuhanmu, kerana engkau tidak mempunyai sedikitpun kekuatan untuk berlindung dari kemurkaanNya dan engkau tidak berupaya membiarkan dirimu keluar daripada kasih sayang dan keampunanNya. Janganlah engkau merasa kesal kiranya engkau memaafkan sesiapa dan janganlah engkau merasa bangga menghukum sesiapa. Dan janganlah menaikkan marahmu kerana ianya tidak akan menguntungkan sesiapa.”

(Dipetik dari: ‘Himpunan Nasihat Tokoh2 Islam Sedunia’ (Zabidi H. Nawawi, Pustaka Muda, Ipoh)

Tiada ulasan: