Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


28 November 2008

JARIR & SERBAN RASULULLAH SAW


Suatu hari Jarir bin Abdullah Al-Bajli terlewat datang ke rumah Rasulullah S.A.W. Ketika itu rumah baginda sudah melimpah dengan orang ramai. Sama seperti Jarir, semua yang datang ada hajat masing-masing untuk berjumpa Nabi selain ingin mendengar syarahan serta bimbingan daripada Rasulullah.
.
Jarir susup-sasap mencari tempat. Ketika itu timbul rasa kesal kerana datang terlalu lewat. Namun selepas berusaha, dapat juga dia ke ruang hadapan. Walaupun syarahan belum bermula, selalunya waktu begitu dia sudah bersila di hadapan Nabi SAW. Bagaimanapun badannya yang kecil memudahkannya menyelit di celah orang ramai itu. Selepas meminta maaf, memberikan senyuman, seorang lelaki mengesot sedikit, memberi Jarir ruang yang cukup untuk bersila.
.
Dia melihat para sahabat yang lain juga terpaksa duduk bersesak-sesak sehingga tiada ruang lagi yang kosong. Kedatangan Jarir disedari Rasulullah. Baginda nampak Jarir duduk di atas lantai tanpa tikar. Lalu baginda melepaskan serban di bahu dan memberikan kepada tetamu istimewanya itu. "Hai Jarir, duduklah di atas serbanku ini", pelawa Nabi SAW sambil tersenyum lalu membentangkan kain serban itu di lantai.
.
Jarir terkejut bercampur terharu kerana mendapat perhatian baginda. Dia mengambil serban tersebut lalu diusap-usap ke mukanya beberapa kali. Jarir kemudian menangis teresak-esak. Kemudian dia melipatnya seperti sediakala dan memulangkan semula secara terhormat kepada Rasulullah SAW. "Tak mungkin aku duduk atas pakaianmu yang mulia ini wahai Nabi Allah. Semoga Allah memuliakan Rasulullah sebagaimana baginda memuliakan aku," kata Jarir sebak.
.
Orang ramai yang hadir terpegun bahkan ada yang turut mengalirkan air mata. Sambil menoleh ke kanan dan kiri, Rasulullah SAW bersabda: "Apabila datang seorang tetamu yang mulia maka muliakanlah dia, dan apabila datang kepada kamu seorang yang ada hajat atas kamu maka muliakanlah mereka".
.

Tiada ulasan: