Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


04 Mac 2009

ADAB MENGUAP


Hendaklah meletakkan tangan di mulut ketika menguap untuk menutup pandangan yang tidak layak ketika mulut terbuka serta untuk menghalang sesuatu masuk ke dalam mulut. Juga disuruh mengurangkan suaranya hingga tidak kedengaran langsung. Selepas menguap hendaklah beristighfar kepada Allah SWT kerana menguap adalah dari tanda malas dan ia dari syaitan.

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT suka akan bersin dan benci akan menguap. Jika salah seorang kamu bersin dan memuji Allah SWT, hendaklah orang Islam yang mendengarnya mengucapkan "Yarhamukallah!". Adapun menguap adalah dari syaitan. Jadi jika seorang kamu menguap maka hendaklah ia mengembalikannya (menahannya) sedapat mungkin, kerana apabila kamu menguap syaitan ketawa melihatnya." (HR Bukhari)

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda: "Menguap dalam solat adalah dayang daripada syaitan. Jika seseorang kamu menguap maka hendaklah ia berusaha menahannya (dari membuka mulut lebar lebar)." (HR Tirmidzi & Muslim)

Tiada ulasan: