Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


26 Mac 2009

14 AZAB MENINGGALKAN SOLAT


Lima azab di dunia:
>Tidak mendapat rahmat dalam kehidupannya.
>Kehilangan nur (cahaya) di wajahnya.
>Tidak mendapat pahala bagi amalan-amalannya yang baik.
>Doa-doanya tidak dimakbulkan oleh Allah SWT.
>Tidak mendapat bahagian doa-doa orang yang soleh.

Tiga azab ketika sakaratulmaut:
>Mati dengan keadaan aib.
>Mati dalam keadaan lapar.
>Mati dalam keadaan haus yang amat sangat.

Tiga azab di dalam kubur:
>Dihimpit oleh kuburnya hingga tulang-tulang rusuknya berceragah.
>Dibakar dengan api di dalam kuburnya.
>Diguling-gulingkan dirinya di atas bara api siang dan malam.
>Ular yang bisa dengan mata berapi dan berkuku besi yang panjangnya sama dengan perjalanan sehari, dilepaskan ke atas dirinya. Ular itu bertempik seperti bunyi guruh: ''Tuhanku telah perintahkan aku supaya memukul kamu hingga terbit matahari kerana kamu melengah-lengahkan solat Subuh hingga Zohor, kerana melengah-lengahkan solat Zohor hingga matahari masuk ke ufuk, kerana melengah-lengahkan solat Asar hingga solat Maghrib, kerana melengah-lengahkan solat Maghrib ke solat Isya', kerana melengah-lengahkan solat Isya' hingga ke Subuh." Ular itu pun terus memukulnya hingga sampai hari kiamat. Setiap pukulan membenamkannya hingga 70 hasta.

Tiga azab selepas dibangkitkan:
>Dihisab dengan berat.
>Mendapat kemurkaan Allah SWT.
>Dicampak ke dalam api neraka. Dalam peristiwa isra', Nabi SAW melihat satu kumpulan orang yang tegap dan sihat, tiba-tiba masing-masing mengangkat batu besar lalu dihempapkan ke kepalanya. Kepala mereka pun hancur. Kemudian kepala itu pulih seperti sediakala, lalu mereka mengangkat semula batu dan dihempapkan semula ke kepala mereka. Demikian berlaku berulang kali. Nabi SAW bertanya kepada Jibril AS: "Siapakah mereka itu, wahai Jibril?" Jibril AS menjawab: "Mereka itu ialah di antara umatmu yang melalaikan solat lima waktu."

Kita berlindung kepada Allah SWT daripada kemurkaanNya serta daripada mendapat azab di dunia dan di akhirat. Amien! Ya Rabbal 'Alamin!!
.

Tiada ulasan: