Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


23 Februari 2009

RIWAYAT RINGKAS IMAM AS-SYAFIE


Imam Syafie adalah seorang Ulama Fiqih (hukum Islam) yang terkenal dan mempunyai pengikut yang ramai di negara-negara yang ramai penduduk Islamnya terutama di Indonesia dan Malaysia. Beliau dilahirkan pada tahun 150H di Gaza.

Imam Syafie menghabiskan seluruh hidupnya untuk mengkaji hal-hal yang berkenaan Hukum Islam. Di samping itu beliau juga salah seorang ahli syair yang terkenal dengan syairnya yang indah dan berisi. Syairnya-syairnya ibarat untaian mutiara yang gemerlapan, penuh dengan ungkapan-ungkapan balaghah, hikmah,dan nasihat yang bernilai tinggi.

Imam Syafie pencinta ilmu pengetahuan semenjak beliau kecil lagi. Beliau biasa mengkhatamkan al-Quran sebanyak enam puluh kali, terutama dalam bulan Ramadhan, terutamanya dibaca ketika solat. Imam Syafie seorang yang suka bersedekah dari apapun harta yang dimilikinya.

Hidupnya sangat sederhana terutama dalam makan dan minum. Beliau tidak pernah makan kenyang semenjak usia enam belas tahun. Kerana kekenyangan akan menambah berat badan, mengeraskan hati, menumpulkan otak serta menjadikan kita mengantuk dan malas beribadah, demikian kata Imam Syafie.

Imam Syafie meninggal dunia selepas maghrib malam Jumaat, akhir bulan Rejab, dan jenazah beliau dikebumikan pada hari Jumaat, tahun 204 Hijriyah di Mesir.

Ramai ulama yang mengakui kejujuran, keadilan, kezuhudan, kewara'an dan akhlak yang mulia yang dimiliki oleh Imam Syafie. Selama hidupnya penuh dengan petunjuk dengan sifat taqwanya yang tinggi dan hidupnya jauh dari kesesatan dan kejahatan. Beliau jujur dalam hukum-hukumnya, berlandaskan kebenaran dan keadilan Allah SWT yang disanjung tinggi. Hukum-hukumnya ibarat bintang-bintang yang menghiasi angkasa raya.

Beliau suka merantau untuk menambah ilmu pengetahuan dan mengamalkannya untuk kepentingan Ummat. Untaian mutiara pesanan yang ditinggalnya sangatlah banyak, antaranya:

"Pergilah (merantaulah) dengan penuh keyakinan, niscaya akan engkau temui lima kegunaan, iaitu Ilmu Pengetahuan, Adab, pendapatan, menghilangkan kesedihan, mengagungkan jiwa dan persahabatan."

"Sungguh aku melihat air yang tergenang membawa bau yang tidak sedap. Jika ia terus mengalir maka air itu akan kelihatan bening dan sihat untuk diminum. Jika engkau biarkan air itu tergenang maka ia akan membusuk."

"Singa hutan dapat menerkam mangsanya, setelah ia meninggalkan sarangnya. Anak panah yang tajam tak akan mengenai sasarannya, jika tidak meninggalkan busurnya."

"Emas bagaikan debu, sebelum ditambang. Pohon cendana yang tertancap ditempatnya, tak ubah seumpama kayu bakar."

"Jika engkau tinggalkan tempat kelahiranmu, engkau akan menemui darjat yang mulia ditempat yang baru, dan engkau bagaikan emas sudah terangkat dari tempatnya."
.

Tiada ulasan: