Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


23 Februari 2009

KENDURI PERKAHWINAN YANG DIBERKATI...


Majlis perkahwinan boleh mendatangkan berkat apabila suasana yang mendatangkan keberkatan itu dijaga dengan baik. Antaranya:

1. Tiada percampuran antara lelaki dengan perempuan. Tetamu yang hadir hendaklah diasingkan supaya tidak berlaku percampuran. Contohnya majlis akad nikah dibuat di masjid atau di surau-surau.

2. Berkenduri jangan sampai membazir. Memadailah dengan apa yang termampu. Jangan hanya menjemput orang berada sedangkan fakir miskin dilupakan. Nabi SAW bersabda: "Sebusuk- busuk makanan ialah makanan perjamuan yang diundang orang kaya dan dibiarkan orang miskin".

3. Bagi pasangan pengantin yang selesai diijabkabulkan, mereka disunatkan melakukan sujud syukur dan sembahyang sunat dua rakaat.

4. Tuan rumah hendaklah memastikan tetamu yang hadir tidak meninggalkan solat hanya kerana menghadiri majlis kendurinya. Sediakan satu ruang untuk tetamu menunaikan solat.

5. Majlis yang penuh keberkatan ini jangan pula dicemari dengan perkara-perkara maksiat seperti tari-menari yang diiringi muzik kononnya untuk meraikan pengantin. Sebaik- baiknya meriahkanlah majlis perkahwinan itu dengan memuji kebesaran Allah SWT dan Rasulullah SAW seperti khatam al- Quran, berzanji, tahlil, marhaban, qasidah atau nasyid.
.

Tiada ulasan: