Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


16 Mei 2009

PENGAJARAN DARI SEBUAH MANUSKRIP LAMA


Sebuah manuskrip lama yang dicatatkan di atas kulit kambing telah dijumpai di sebuah negara Timur Tengah, namun penulisnya tidak dapat dikesan. Kandungan manuskrip itu adalah sesuatu yang harus direnungkan dan difikirkan bersama. Semoga kita semua mendapat iktibar dan seterusnya dapat mengelakkan diri kita terjatuh dalam golongan seperti dalam manuskrip tersebut sepertimana berikut:

1. Seorang Nasrani berkata: "Saya amat bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan dalam bangsa Nasrani. Ini kerana saya lebih mulia dari bangsa Majusi (penyembah matahari)."

2. Seorang Majusi pula berkata: "Saya juga berasa amat bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan dalam bangsa Majusi. Ini kerana saya lebih mulia dari orang kafir." (Cuba kita meneliti dua perbualan diatas, kita dapati, kedua-dua kafir tidak mengaku mereka kafir dan mereka saling bandingkan dengan orang kafir...)

3. Seorang kafir pula berkata: "Saya juga rasa bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan kafir. Ini kerana kafir lebih mulia dari dilahirkan sebagai anjing."

4. Anjing pula berkata: "Saya juga bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan sebagai anjing. Ini kerana anjing lebih mulia dari dilahirkan sebagai babi." (Apakah yang babi akan kata dan siapakah yang babi akan bandingkan dengan dia...?)

5. Babi pula berkata: "Saya juga bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan sebagai seekor babi. Ini kerana saya lebih mulia dari manusia yang tidak solat."

6. Manusia pula berkata: "Saya ini kufur sebab tak sembahyang, tapi bersyukur masih diberi nikmat hidup di dunia oleh Allah sebelum mati dan masuk neraka."

Ini adalah sebuah manuskrip yang memberi kesedaran kepada umat Islam yang masih tidur dan juga umat yang selalu membandingkan diri mereka dengan insan yang lebih buruk dan lemah dari mereka. Jika ini berterusan, umat Islam tidak akan maju.

Tercatat didalam Al-Quran, bahawa umat Islam yang meninggalkan solatnya akan menjadi semakin banyak dan lumrah pada akhir zaman. Nyata sekali, ianya memang benar telah berlaku!

Sesungguhnya mati itu adalah benar, azab neraka itu adalah benar dan syurga itu adalah benar. Maha Suci ALLAH...

Wallahua'lam
.

Tiada ulasan: