Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


15 Oktober 2009

SEGERAKAN MEMBAYAR HUTANG


Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa yang mengambil harta seseorang (berhutang) yang bermaksud untuk membayarnya maka Allah akan melaksanakan pembayaran itu. Dan barang siapa yang mengambilnya dengan maksud untuk merosak (tidak mau membayar dengan sengaja) maka Allah akan merosakkan orang itu." (HR Bukhari)

Ibnu Umar r.a. berkata: "Saya mendengar Rasulullah SAW berwasiat kepada seorang laki- laki dengan bersabda: "Sedikitkan dosa, niscaya mudah atasmu mati (keluarnya ruh dari badan, yakni mudah tidak memberatkan). Dan sedikitkanlah hutang, niscaya kamu akan hidup merdeka." (HR Baihaqi)

Aisyah r.a. berkata: "Seseorang telah berkata kepada Rasulullah SAW: "Alangkah banyaknya kamu memohon perlindungan dari beban hutang, wahai Rasulullah!" Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya seseorang yang sudah terkena beban hutang, apabila dia berkata-kata, dia akan berdusta dan apabila berjanji, dia akan mengingkari." (HR Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Pengunduran-pengunduran waktu (terhadap pembayaran hutang) bagi orang yang yang berkecukupan adalah suatu penganiayaan, dan jika kamu mahu memindahkannya kepada orang yang sanggup, maka laksanakanlah." (HR. Bukhari)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: "Sesungguhnya Nabi SAW bersabda: "Seandainya aku memiliki emas sebesar bukit Uhud dan didatangkan kepadaku lagi gunung yang ketiga, di samping itu aku memiliki satu dinar, maka yang membuatkan aku suka hanyalah satu dinar yang dapat aku gunakan untuk membayar hutang." (HR Bukhari dan Muslim)

Untuk menyelesaikan dosa akibat hutang yang tidak dilangsaikan, tidak boleh hanya dengan beristighfar saja. Allah SWT tidak akan mengampuninya, sebelum kita menjelaskan hutang berkenaan atau meminta keridhaan pihak terbabit. Oleh itu, jangan sekali-kali menganggap bahawa apabila kita mati, semua urusan hutang akan selesai begitu saja.

Kita akan dituntut akibat kegagalan kita menjelaskan hutang. Oleh itu, apabila berhutang, catatlah dengan baik, agar apabila kematian menjemput dan kita tidak sempat membayarnya, ahli keluarga atau waris dapat menjelaskannya. Rasulullah SAW sendiri pernah menolak menyembahyangkan jenazah yang tidak melangsaikan hutangnya sehingga ada yang bertanggungjawab tampil untuk membayarnya.

Wallahua'lam.
.

Tiada ulasan: