Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


30 Oktober 2009

ADAB-ADAB BERDOA


Berikut adalah kaedah dan adab-adab berdoa:

> Hendaklah dalam keadaan suci dari hadas kecil dan besar selain memakai pakaian bersih serta tempat berdoa yang selesa.
.
> Menghadap kiblat dan berdoalah dengan khusyuk dan tawadhuk selain merendah diri kepada Allah SWT.

> Mulakan doa dengan membaca Surah Al-Fatihah atau memuji-muji Allah SWT dengan sekurang-kurangnya “Alhamdulillahirabbilalamin” diikuti dengan membaca selawat atas Nabi.
.
> Angkat tangan hingga kelihatan kedua-dua ketiak di samping perut anak jari menghadap ke atas.
.
> Selepas selesai berdoa, sapukan kedua-dua tangan ke muka.
.
> Berdoa perlulah dengan penuh keyakinan bahawa Allah SWT akan memperkenankan doa kita. Jangan sekali-kali berdoa dalam keadaan hati yang lalai atau kurang yakin. Rasulullah SAW bersabda: "Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan penuh yakin Dia akan memperkenankan doa kamu. Dan, ketahuilah sesungguhnya Allah tidak akan memperkenankan doa daripada hati yang lalai atau keluh kesah." (Riwayat At-Tirmidzi).
.
> Setiap orang Islam hendaklah banyak berdoa kepada Allah SWT ketika dalam keadaan senang atau lapang supaya Allah akan memperkenankan doanya apabila tiba saat-saat yang sukar.
.
> Berdoalah dengan suara yang perlahan dan merendah diri selain mengakui segala kesalahan serta dosa-dosa yang pernah dilakukan. Firman Allah: "Berdoalah kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan." (Surah al-A'raaf: 55)
.
> Sebaik-baik doa ialah dengan kata-kata yang mudah dan ringkas serta mempunyai pengertian yang luas, contohnya: “Ya, Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.”
.
> Untuk memohon sesuatu hajat, sebaik-baiknya ulangi permintaan itu sekurang-kurangnya tiga kali.
.
> Jangan sekali-kali berdoa untuk meminta sesuatu keburukan atau kejahatan, perpecahan dalam masyarakat atau keluarga.
.
> Apabila berdoa janganlah meminta sesuatu yang mustahil.
.
> Jangan merasa kecewa jika doa kita tidak dikabulkan Allah SWT. Sebaliknya hendaklah bersabar dan terus berdoa selain bertawakkal kepada Allah.
.
> Sebelum mengakhiri dengan ucapan "Amien", setiap doa perlu ditutup dengan selawat ke atas Nabi SAW selain puji-pujian kepada Allah SWT dengan puji-pujian yang layak bagiNya.
.

Tiada ulasan: