Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


12 September 2009

KURANG SOPAN DEPAN KAABAH (HARIAN METRO, 12/9/09)


MAKKAH: Berada di tempat paling suci di dunia tidak menghalang seseorang berkelakuan tidak sopan, termasuk ketika berada di depan Kaabah.

Tinjauan media Arab Saudi mendapati, sesetengah pengunjung Masjidil Haram leka bercakap menggunakan telefon bimbit ketika mengerjakan tawaf. Sesetengah yang lain pula asyik berborak mengenai isu keduniaan atau bergurau dengan suara tinggi ketika orang lain beribadah.

Seorang jemaah umrah, Ahmad Alya, berkata petugas masjid sepatutnya mengawal kelakuan pengunjung bagi memastikan kedamaian di situ terpelihara. “Saya pernah melihat seorang lelaki bercakap kuat menggunakan telefon bimbit sambil ketawa berdekah-dekah. Perbuatan sebegitu tidak dapat diterima di sini,” katanya.

Bara Salah, berkata dia pernah mendengar pengunjung masjid berbual mengenai harga hartanah menggunakan telefon bimbit. Katanya, dia cuba menegur supaya jangan mengganggu orang lain beribadah di situ dengan kelakuannya. “Malangnya dia hanya memandang saya seketika sebelum menyambung semula perbualannya,” katanya. Lebih kurang sopan, katanya, jika ada mana-mana pengunjung leka berbual melalui telefon bimbit sambil berlindung panas pada bayang-bayang Kaabah. Ada juga pengunjung, katanya, sibuk merakam pelaksanaan tawaf menggunakan kamera telefon bimbit.

Dalam kejadian lain, dua lelaki terserempak ketika mengerjakan tawaf. Sejurus selepas itu, kedua-dua lelaki terbabit dilihat berbual tanpa henti sehinggalah mereka menamatkan tawaf itu.

Sementara itu, Ketua Polis Antimaksiat Makkah, Sheikh Ahmad Al-Ghamdi, berkata sepatutnya umat Islam menumpukan perhatian beribadah sepanjang masa berada di Masjidil Haram. “Mereka perlu mengelak melakukan apa saja yang boleh mengganggu ibadah sendiri atau orang lain,” katanya.
.

Tiada ulasan: