Mutiara Kata:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)


27 Januari 2009

BANYAK KETAWA MENGUNDANG SEKSAAN


Dalam satu keterangan dikatakan bahawa orang yang banyak tertawa akan diseksa dengan sepuluh macam seksaan iaitu:

1) Hati akan mati

2) Tidak punya rasa malu

3) Disenangi oleh syaitan

4) Dibenci oleh Allah Yang Maha Penyayang

5) Dihisab pada hari kiamat

6) Dikutuk oleh malaikat

7) Dibenci oleh ahli langit dan bumi

8) Lalai dalam banyak hal

9) Nabi akan berpaling padanya

10) Akan mendapat rasa malu
.
Ketawa Rasulullah SAW adalah berupa senyuman. Kalau pun lebih dari gambaran senyuman, maka gusi beliau kelihatan ketika ketawa, dan itu merupakan ketawa yang merupakan karisma (keperibadian), tidak mengeluarkan suara, terbahak-bahak atau sejenisnya.
.
Daripada Aisyah r.a., dia berkata: "Sekali pun aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW berlebih-lebihan ketika ketawa hingga aku lihat anak lidahnya. Ketawa beliau hanya berupa senyuman." (HR Bukhari & Muslim). Daripada Abu Dzar r.a., dia berkata: "Rasulullah SAW tidak pernah tertawa selain daripada senyuman" (HR Muslim & Ahmad).
.
Daripada Abu Hurairah r.a., bersabda Rasulullah SAW: "Jangan kalian banyak ketawa, kerana banyak ketawa itu mematikan hati." Rasulullah SAW juga bersabda: "Jika kamu tahu apa yang aku tahu nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa." Sabdanya lagi: "Siapa yang berbuat dosa dalam ketawa, akan dicampakkan ke neraka dalam keadaan menangis."
.
Hassan al-Banna juga pernah berpesan: "Janganlah banyak ketawa, kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu, selalunya tenang dan tenteram." Pesannya lagi: "Janganlah bergurau, kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam sebarang perkara. Ketawa yang berlebihan tanda lalai dan kejahilan. Ketawa seorang ulamak dunia hilang ilmu, hilang wibawanya. Ketawa seorang jahil, semakin keras hati dan perasaannya."
.
Seorang Hukama pernah bersyair: "Aku hairan dan pelik, melihat orang ketawa kerana perkara-perkara yang akan menyusahkan, lebih banyak daripada perkara yang menyenangkan." Golongan salafussoleh menangis walaupun banyak beramal, takut-takut tidak diterima ibadatnya, kita ketawa walaupun sedar diri kosong daripada amalan.
.
Tanyailah orang-orang soleh mengapa dia tidak berhibur: "Bagaimana hendak bergembira sedangkan mati itu di belakang kami, kubur di hadapan kami, kiamat itu janjian kami, neraka itu memburu kami dan perhentian kami ialah ALLAH."
.

Tiada ulasan: